MenuLeft
MenuLeft
TopLeft   TopRight








BotLeft BotRight

پياده سازي مديريت دانش در اداره بهداشت و درمان نداجا

صادقي نسب, محسن (2011) پياده سازي مديريت دانش در اداره بهداشت و درمان نداجا. In: اولین همایش سراسری دوسالانه طب پیشگیری و بهداشت دریایی بر روی شناورهای سطحی و زیر سطحی.

[img]
Preview
Text
Conference on Preventive Medicine and Public Health.page221.pdf

Download (482Kb) | Preview

Abstract

مقدمه: امروزه ديگر همه گروههاي کاري و علمي اذعان دارند، براي اينکه سازمانها بتوانند در دنياي تجارت و رقابت، حضور مستمر و پايدار داشته باشند، بايد حول محور علم و دانش فعاليت کنند. علي رغم اينکه دانش به عنوان منبعي براي بقاي سازمانها ضروري است و شرط موفقيت سازمانها دستيابي به يک دانش و فهم عميق در تمامي سطوح است، اما باز هم بسياري از سازمانها هنوز به مديريت دانش به طور جدي توجه نکرده اند. به گفته پيتر دراکر، «راز موفقيت سازمانها در قرن 21 همان مديريت دانش » است. دانش مفهومي فراتر از داده و اطلاعات است. داده به اعداد و پاسخهايي گفته م يشود که به تنهايي داراي مفهوم کاربردي براي سازمان نيستند. اطلاعات به صورت پيام و تفسير قابل انتقال است. اطلاعات به مجموعه مرتبط از داده ها گفته م يشود که به صورت يک پيام هستند. اطلاعات معمولاً مبناي تصميم گيريها در سازمان است. دانش به مجموعه اطلاعات سازماندهي شده، راهکار عملي مرتبط با آن، نتايج به کارگيري آن در تصميمات مختلف و آموزش مرتبط با آن، گفته م يشود. گاهي به اشتباه «مديريت دانش » و «مديريت اطلاعات » يکي تلقي م يشوند، حال آنکه اين دو يکي نيستند. مديريت اطلاعات به طور مشخص بر داد ههاي پردازش شده تمرکز دارد. دانش زير بناي مهارت، تجربه و تخصص هر فرد است. امروزه سرمايه هاي يک سازمان تنها سرمايه مالي و فيزيکي نيستندب لکه سرمايه دانشي مهمترا زا ين دو سرمايه، مورد توجها ست. مديريت دانش در يک سازمان، متشکل از راهبردها و فرايندهايي است که قادرند نيازهاي دانش کل سازمان، مشتريان و کارکنان را برآورده سازند. برخي ديگر نيز بيان مي دارد که مديريت دانش را، فرايند گسترد هاي مي دانند که امر شناسايي، سازماندهي، انتقال و استفاده صحيح از اطلاعات و تجربيات داخلي سازماني را مورد توجه قرار مي دهد.علت بي توجهي بسياري از سازمانها نسبت به مديريت دانش، درک متفاوتي است که از اين مقوله در سازمانها وجود دارد. براي اجراي مديريت دانش به يک بازه زماني نسبتا” طولاني، فراهم سازيب سترهاي فکري و فرهنگي، مهارتي و آموزشي، کانونهاي دانشي و فراهم آوردن بسترهاي تکنولوژيک نياز است. در اين مقاله با ارائه درکي بهتر از محورهاي مهم پياده سازي نظام مديريت دانش در اداره بهداشت و درمان نداجا، سعي گرديده ابتدا به اهميت نهادينه شدن مديريت دانش در سازمان پرداخته و مزاياي سازمانهاي دانش محور بيان گردد. در ادامه بطور مختصر به موانع اجرائي نظام مديريت دانش در سازمانها اشاره و راهکارهايي براي نهادينه کردن آن در سازمان پيشنهاد گردد

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: WA Public Health
Divisions: همایش ها و سمینارها > اولین همایش سراسری دوسالانه طب پیشگیری و بهداشت دریایی
Depositing User: editor3 Editor3 Editor3
Date Deposited: 31 Jul 2013 03:52
Last Modified: 31 Jul 2013 03:52
URI: http://eprints.ajaums.ac.ir/id/eprint/1280

Actions (login required)

View Item View Item
MenuLeft
Ajaums Repository is powered by EPrints 3 which is developed by the School of Electronics and Computer Science at the University of Southampton. More information and software credits.
EPrints Logo MenuLeft